Fiscale maatregelen, de houding van de jeugd en de economie veranderen de manier waarop gebruikte auto verkopen en nieuwe auto registraties op dit oment veranderen. De veranderingen lijken met de huidige terugloop in een stroomversnelling te raken. Afgelopen maand werden 37% minder nieuwe autos verkocht dan dezelfde periode vorige jaar! Ook worden steeds meer gebruikte auto rechtstreeks online aan autodealers verkocht. Hoe heeft dit allemaal zo snel kunnen veranderen? De crisis heeft veel invloed. Maar ook moeten de belasting maatregelen van de regering niet onderschat te worden. Deze veranderingen brengen de automarkt enorm uit balans. Effect crisis op autoverkopenDe spaartegoeden waren in Nederland nog nooit zo hoog als nu. Autobezitters potten massaal hun spaarcenten op en stellen grote uitgaven aan huizen en auto’s uit. Een onzekere situatie omtrent bijvoorbeeld het werk zorgen ervoor dat er geen risico’s worden genomen. ‘Liever een euro op de bank dan een nieuwe auto op de stoep’Dit lijkt het motto van menig Nederlandse autobezitter. Komt daar dan nog verandering in? Ja, gelukkig wel. De ontwikkeling van de economie heeft een enorm effect op het consumenten vertrouwen, en daarmee ook op de auto verkopen. De economie laat altijd een golfbeweging zien. De schade welke de dubbeldip, welke we nu ervaren, heeft aangericht is enorm, maar niet onherstelbaar. De komende jaren zal de boel weer aantrekken en zal het consumenten vertrouwen langzaam weer toenemen. Belasting maatregelen verstoren de auto verkopen marktAutobezitters vinden het heerlijk om legaal belasting te ontduiken. We genieten van de veiligheid, de kwaliteit van de wegen, goed geregeld onderwijs en de betaalbare gezondheidszorg en zijn ook best bereid daarvoor te betalen. Maar als de overheid een klein gaatje open laat om minder belasting te betalen, dan storten we ons daar massaal op. Kijk maar. Er was een gunstige oldtimer regeling, massaal worden oude Mercedes 190D modellen geïmporteerd uit het buitenland om te genieten van de wegenbelastingvrijstelling. De overheid bood een gunstige bijtelling op hybride auto’s, prompt werd Nederland de grootste afnemer van Toyota Prius en Honda Civic hybride modellen. Tieners gebruiken de auto’s anders dan in de vorige eeuwVijftien jaar geleden behaalde je een rijbewijs en dan wist je niet hoe snel je een gebruikte Opel Kadett GSI moest kopen. De volgende stop was de audioshop waar je een paar enorme Pioneer speakers kocht om de weg te vervolgen naar de bandenboer op de hoek om woeste 15 inch wielen te laten monteren. Dat gaat tegenwoordig wel anders. De jeugd koopt bijna geen auto’s meer. Als er al wordt gereden dan wordt er vaak voor een deelauto project gekozen. De auto’s zijn simpelweg te duur geworden. Als er al een auto wordt aangeschaft, dan wordt er eerder voor de prive lease van bijvoorbeeld een A-segment Citroen C1 of Toyota Aygo gekozen. Gebruikte auto verkopen gaat andersHet verkopen van een oude auto gaat tegenwoordig anders. Een speurder in de in de plaatselijke krant is inmiddels geschiedenis. Net zoals het tweewekelijkse Autotrader magazine welke van kaft tot kaft gevuld was met gebruikte auto advertenties. Tegenwoordig meld je de auto welke je wilt verkopen aan op de autoinkoop website ikwilvanmijnautoaf.nl en ontvang je binnen 24 uur een gegarandeerd bod. Waar een advertentie vroeger nog geld koste, wordt deze auto verkopen dienstverlening nu helemaal gratis aangeboden. Tijden veranderen. Wordt de wereld van het auto verkopen ooit nog weer hetzelfde? Nee, dat niet. Maar de economie zal aantrekken en er zullen nieuwe initiatieven ontstaan rondom het bezit, kopen en verkopen van auto’s. Consumenten zullen nooit het gevoel van vrijheid en individualiteit willen missen dat het gebruik en bezit van een auto kan bieden. |
http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl |